sportverzorging

 

PUUR NATUUR

Kuurne

 

 

Sportmassage houdt de sporter gezond en blessurevrij

 

Sportmassage is massage speciaal voor sporters. Het bevordert het herstel, voorkomt sportblessures en het draagt bij tot een meer effectieve training en een betere sportprestatie.

Sportmassage kan op vier momenten toegepast worden:

•één of enkele dagen na een training of wedstrijd

•voorafgaand aan een sportieve activiteit, waarbij deze onderdeel van de warming-up is

•tussendoor, bijvoorbeeld tijdens een toernooi of estafette

•direct -- als onderdeel van de cooling-down -- of binnen enkele uren na een sportieve activiteit

 

Vóór het leveren van een prestatie moet het lichaam in de "prestatiestand" gebracht worden. Dit doe je door middel van een warming-up. Een sportmassage kan een warming-up niet vervangen, maar er wel een onderdeel van zijn. De spieren moeten onder meer op de juiste spierspanning worden gebracht en beter doorbloed worden. Deels kan dit met behulp van een sportmassage. Een voorbereidende sportmassage kan door sporters, naast de fysieke voorbereiding, ook gebruikt worden om zich mentaal voor te bereiden op de te leveren sportieve prestatie.

 

Na de sportieve activiteit is het doel van de sportmassage tegengesteld: de spieren moeten dan weer tot ontspanning gebracht worden.

 

Door training en het leveren van sportieve prestaties loopt het lichaam schade op. Spieren spannen zich tijdens het leveren van prestaties aan, ze leveren kort- of langdurig kracht en ze zijn onderhevig aan rek. Het band- en peesapparaat geleidt bewegingen en vangt krachten op.

 

Met sportmassage wordt het lichaam geholpen bij het herstel zodat het steeds beter kan presteren.

 

Wat zijn de effecten van een herstelsportmassage?

Het belangrijkste effect is afname van de spierspanning. Hierdoor zal de doorbloeding van het lichaam toenemen en bouwstoffen kunnen aangevoerd worden. Vochtophoping als gevolg van spierschade zal beter afgevoerd kunnen worden.

 

Training en het leveren van sportieve prestaties zijn een voordurende belasting voor het lichaam. Een eenmalige sportmassage kan heel prettig zijn, maar heeft slechts een zeer beperkt effect. Afhankelijk van je mogelijkheden is het aan te raden om je minimaal één keer per twee weken te laten masseren.

 

Een sportmassage van de meest belaste spiergroepen duurt minstens een half uur. Ook is een algehele lichaamssportmassage van een uur zijn mogelijk. Er zijn meer spiergroepen betrokken bij het sporten dan je denkt.

 

 

 

 

 

 

Voskes crème : 20 €

Bij spier- en gewichtsproblemen

 

VOSKES sport & massagecrème is samengesteld uit o.a. kampher, eucalyptus, munt, koolzaadolie en smeerwortel (Symphytum officinale).

 

Bij spier- of gewrichtspijn :

Aanbrengen in ronddraaiende bewegingen in de richting v/d bloedsomloop. 2 à driemaal per dag tot de symptomen volledig verdwenen zijn.

 

sporters : Aanbrengen vóór en na het sporten.

Ook zou het een enorme verlichting schenken bij blessures, verstuikingen, verrekkingen, pijnen van oververmoeidheid, ontwrichting, rusteloze ben enz.