Verse vleesvervangers

 

PUUR NATUUR

Kuurne

 

 

Eiwitten van plantaardige bron zijn 1ste keus voor mens en milieu

. Trekpaarden, buffels, gorilla’s, olifanten halen hun kracht uit plantaardig voedsel.

. Vlees en vis zijn 2de rangs eiwitten. Dieren en vissen halen hun eiwitten meestal uit planten. Plantaardige eiwitten zijn 1ste rangs eiwitten.

. Veel vlees eten rooft het lichaam van vitamine B6 nodig voor de vertering van het eiwit ‘methionine’. Een tekort aan B6 betekent hogere niveau’s van homocysteïne. Hogere niveau’s van homocysteïne in het bloed betekent een hoger risico op hart- en vaatziekten.

. Bij de vertering van vlees/vis ontstaan er in het lichaam afvalstoffen zoals ammonia, urinezuur en creatinine. De verbranding van dierlijke eiwitten (vlees, vis, kaas, zuivel) is een vuile verbranding. Deze belasten de lever en de nieren. Een hoog niveau van ammonia betekent voor de arts een aftakeling van de hersenen en of slechtere conditie van de lever.

. Vlees en vis bevatten veel meer ‘purinezuur’ dan groenten, fruit of granen. Purine wordt in het lichaam omgezet tot ‘urinezuur’ Een verhoogd urinezuurgehalte in het bloed kan ontstekingsreacties veroorzaken (jicht). Jichtpatiënten wordt afgeraden vlees of vis te eten met veel purinezuur (bvb haring (590mg/100g), lever (400mg/100g), eend (80mg/100g)...).

. Opwarming van de aarde is grotendeels de verantwoordelijkheid van de grote vleesconsumptie. Verminder je vleesconsumptie en de aarde en kinderen zullen je dankbaar zijn.

. In Europa, Amerika en vele delen van de wereld zijn bossen en tropisch regenwoud (Argentinië en Brazilië) gekapt en worden nog steeds gekapt voor de vleesconsumptie. Vlees als eiwitleverancier heeft beduidend meer m² nodig dan eiwitten bekomen uit plantaardige bronnen, zoals seitan. 7 kg planten zijn nodig voor 1kg vlees.

. Bonen, groenten, granen en noten zijn rijk aan eiwitten en bevatten bijna altijd alle essentiële eiwitten en bevatten per calorie grote hoeveelheden eiwitten. Een afwisselend vegetarisch (plantaardig) dieet bevat nooit te weinig eiwitten. Alleen een dieet dat alleen fruit bevat, zal te weinig eiwitten aanleveren.

. Eiwitten uit vlees en vis zijn zuurvormend en eiwitten uit plantaardige bronnen zijn basevormend (ontzurend).

 

 

 

 

 

Seitan

Het Japanse ‘seitan’ betekent ‘vervaardigd van eiwitten’.

Seitan wordt op een traditionele wijze vervaardigd. 100% volwaardige plantaardige eiwitten van spelt of tarwe.

Seitan bevat meer eiwitten en beduidend minder kcal uit vet als vlees, vis of tofu.

Seitan is daarenboven bron van vezels voor een vlotte darmtransit en heeft een heerlijke zachte beet.

 

Kies seitan voor je gezondheid en lagere CO² afdruk.

Maak kennis met Seitan, vers in het koelvak.

 

Afvallen of vermageren met seitan

Seitan en afvallen of vermageren kan vanzelf. Seitan bevat slechts 94 à 120kcal per 100g. Dat is beduidend minder dan rijst, brood, spaghetti, ontbijtgranen. Afvallen met seitan kan, omdat het minder kcal bevat dan vlees en vis. Maar ook omdat seitan nauwelijks koolhydraten en nauwelijks vetten bevat. De bio seitan van Bertyn bevat bovendien vezels. Vermageren door vlees en vis te vervangen door seitan is een goede keuze. Algemeen aanvaard wordt, dat afvallen of vermageren gemakkelijker gaat wanneer je voeding weinig koolhydraten of suikers bevat. Want eiwitten hebben geen invloed op je suikerspiegel en zorgen dus niet voor dips of hongeraanvallen tussen 2 maaltijden door. Al wie wil vermageren of afvallen moet op zijn calorieën letten en zorgen dat hij of zij voldoende beweging in zijn of haar programma inlast. Bewegen en minder calorieën zijn dé sleutelwoorden voor afvallen of vermageren. Het gezond lichaam heeft minstens een half uur beweging nodig per dag... dat mag zachte beweging zijn. Optimaal voor een goede conditie is minstens 1 à 2 uur beweging per dag

 

 

 

 

 

Vegetarische burgers van de paddestoel

- spinazieburger

- groentenburger

- kaasburger

- broccoliburger

- champignonburger

- kaaskroket

- vegetarische Loempia's

- vegetarische nasirol

www.natuurvoeding-paddestoel.be

 

 

Vegetarische burgers van "La vie est belle"

- gierst- sesamburger

- souka

- kaaskoek

- hazelnootburger

- Tofu driehoek

........

www.lavieestbelle.be

 

 

 

Vegetarisch Broodbeleg

abinda broodbeleg

* champignonsalade

* groentenpaté

* seitanpaté

* kruidenpaté

 

 

 

tartex broodbeleg

* paté natuur

* paté gerookt

* paté met champignons

* paté met kruiden