Oliën en azijn

 

PUUR NATUUR

Kuurne

Oliën en Vetten

 

* Rijstolie : Suriny Rijstolie: voor een gezonde levensstijl = 3.95 €/ 700ml

 

U kan rijstolie zowel in koude als in warme bereidingen tot 215°C gebruiken. De olie is ideaal om te frituren, wokken, bakken, braden, barbecueën, marineren en om te gebruiken in salades en vinaigrettes. Voor uw bereidingen heeft u veel minder rijstolie nodig dan andere oliën en vetten omdat Suriny zeer vloeibaar is en dus minder aan de ingrediënten kleeft.

 

Wanneer u van rijstolie proeft dan ontdekt u haar zachte, licht nootachtige smaak. Dankzij deze unieke eigenschap past de olie in tal van gerechten en blijft de smaak van uw hoofdingrediënten gegarandeerd. Ontdek hier onze recepten met rijstolie.

 

Voor uw gezondheid kan rijstolie wonderen doen. Als u rijstolie in een gevarieerd en gezond voedingspatroon inpast, dan kunnen uw te hoge cholesterolwaarden dalen.

 

* Olijfolie

* Sesamolie

* Koolzaadolie

* Pompoenpitolie

* Tarwekiemolie

* Hazelnootolie

* Walnootolie

* Kokosvet

* Palmvet

* Gheeboter

* Kokosvet om te frituren

Azijn soorten en dressings

* Appelazijn

* Umebosiazijn

* Kruidenazijn

* Balsamicoazijn

* Vinaigrette Biokeuken

 

Effecten van azijn

• Een lepeltje appelazijn bij de maaltijd zou de maag doen inkrimpen, waardoor u minder trek hebt in eten en minder eet.

 

• Onderzoek heeft wel aangetoond dat het innemen van wat appelazijn (ongeveer een halve eetlepel) gedurende een koolhydraatrijke maaltijd (bijvoorbeeld het ontbijt), een sterker verzadigd gevoel geeft en de eetlust afremt in de daaropvolgende uren. Mensen die wat azijn eten bij de maaltijd, zouden in de daaropvolgende uren gemiddeld 200 à 275 kcal minder eten.

 

• Onderzoek heeft ook aangetoond dat bij mensen die voor of na een koolhydraatrijke maaltijd wat appelazijn namen (bijvoorbeeld een lepel appelazijn dronken, een slaatje met azijn of een gerecht zoals pickles bereid met azijn), de insuline- en suikerwaarden in het bloed minder stijgen. Appelazijn zou namelijk het leegmaken van de maag vertragen, zodat de vertering van de maaltijd over een langere periode gespreid wordt. Bovendien zou appelazijn mogelijk de afbraak van koolhydraten afremmen, waardoor een deel ervan onverteerd in de darm terecht komt en wordt uitgescheiden. Dit kan een effect hebben op het lichaamsgewicht.

 

• Er bestaan ook aanwijzingen dat appelazijn de verbranding van vetten in de lever verhoogt, wat een positieve invloed heeft op het lichaamsgewicht. Mensen die geregeld een beetje azijn drinken bij de maaltijd, zouden een lagere BMI-index, een kleinere tailleomvang minder buikvet en minder vetten in het bloed hebben.

 

 

Besluit

Het kan interessant zijn voor mensen die willen afvallen eens proberen om dagelijks ongeveer 15 ml (één of meer eetlepels) azijn te drinken na de hoofdmaaltijd, of verdeeld over de dag.

Baat het niet, het schaadt ook niet.