granen en deegwaren

 

PUUR NATUUR

Kuurne

 

 

Havermout

 

Havermout is een voedingsmiddel dat rijk is aan vitamine B1, fosfor en magnesium. Verder is het rijk aan vezels waardoor het een lage Gi-waarde heeft en dus langzaam verteert. Mensen die regelmatig havermout eten, vertonen lagere pieken in hun bloedsuikerspiegel.

De grote hoeveelheid vezels levert tevens een positieve bijdrage aan de darmwerking. Ook verlaagt het regelmatig eten havermout (icm andere gezonde voeding) het slechte cholesterolgehalte. Havermout bevat gluten en is daardoor niet geschikt voor een glutenvrij dieet.

Waarom is dit ideaal als je wilt afslanken?

Havermout verbrandt langzaam en de vezels absoberen veel water waardoor je langer vol zit. Je lichaam wordt langduring van energie voorzien waardoor je minder spierafbraak hebt als je eten uitstelt en je grijpt minder snel naar snoep of koekjes. Havermout is heerlijk als ontbijt en je kunt er de hele ochtend mee doorkomen.

We vonden elders op internet een lekker en gezond recept voor een havermoutontbijt. Dit ontbijt bevat een grote hoeveelheid langzame koolhydraten, eiwitten en vezels en weinig verzadigd vet.

Voedingswaarde havermout

Gemiddelde droge havermout bevat per 100 gram: 67 gram koolhydraten, 16 gram eiwit, 6 gram vet en 10 gram vezels. Let er wel op dat je havermout zonder toegevoegde suiker koopt, anders is het hele bovenstaande artikel niet van toepassing! Natuurlijke havermout bevat slechts 1 gram suiker per 100 gram.

 

Havervlokken in melk voor 4 personen

-100 g havervlokken

-2 el krenten

-2 appels (geschild en in dobbelsteentjes)

-1/2 liter melk of sojamelk

-rietsuiker of honing naar smaak

Bereidingswijze

-breng melk en vlokjes zacht aan de kook en laat gaar worden

-roer af en toe

-roer de krenten, appelblokjes en honing of rietsuiker door de gare pap

Serveertips

-verdeel over 4 schaaltjes en serveer warm of koud

 

 

 

 

 

 

 

Bio -Voedingswaren

 

* granen : rijst, quinoa, gierst, couscous,.....

* vlokken : havervlokken - speltvlokken - rijstvlokken - 4 granenvlokken - boekweitvlokken

* muesli : lima muesli - chocolademuesli - quinoamuesli

* peulvruchten : linzen - kikkererwten - spliterwten -

* deegwaren op basis van tarwe, spelt, quinoa, rijst, kamut en maïs

* zeewieren, ...

*